10 dôvodov, prečo treba zabudnúť na počítanie kalórií

Aj napriek tomu, že svetom zdravej výživy každý rok prehrmia desiatky “revolúcií” v tom, čo, koľko a kedy jesť, jeden fenomén sa pevne drží v nezmenenej podobe. Drží sa diét, ženských časopisov, úst dietológov a lekárov… Fenomén kalórií. Priznajme si – kto z nás ešte pri jednom z pokusov o chudnutie nepočítal kalórie? Má to však zmysel?

1. Nie je kalória ako kalória

Myslíte si, že kalória z cukru, kalória z tuku a kalória z bielkovín má pre telo rovnakú hodnotu? Počítanie kalórií využíva práve tento základný a veľmi nesprávny predpoklad.

Spôsob metabolizmus jednotlivých živín v našom tele spôsobuje, že z energie v bielkovinách sa v našom tele neusadí v podobe tuku takmer nič (zväčša vôbec nič).

Zo sacharidov – a najmä cukrov – sa v našom tele ukladá veľké množstvo energie v podobe tuku. Ak si myslíte, že energiu zo sacharidov rýchlo premeníte na mechanickú energiu, asi budete sklamaní zistením, že väčšina energie je dostupná len veľmi krátky čas a potom sa musí „niekde“ uložiť. Záverom „niekde“ reťazca je podkožný tuk.

Tuk je spolu s bielkovinami najdôležitejšou a jedinou esenciálnou makroživinou (správne, neexistuje esenciálny sacharid, prežiť sa teoreticky dá aj bez nich). V tuku sa rozpúšťajú vitamíny A, D, E a K a zároveň sú tuky nenahraditeľné v procese správnej tvorby hormónov.

Myslíte si, že priberáte najviac z tuku? Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, koľko tuku skonzumuje napríklad ošípaná? A ako vyzerá?

2. Obmedzovanie kalorického príjmu nevedie k udržateľnému chudnutiu

Aj keď sa to množstvo dietológov a výrobcov „zdravých“ potravín snaží neustále mystifikovať, obmedzenie príjmu energie (inými slovami počítanie kalórií) vedie len ku krátkodobej strate tuku. Nasledované je výrazným spomalením metabolizmu a zrýchleným ukladaním tuku. Povedomé? Ide o známy jo-jo efekt.

Neexistuje štúdia, ktorá by potvrdila, že dlhodobé zníženie príjmu kalórií vedie k udržaniu hmotnosti, prípadne udržateľnému chudnutiu. Naopak, existuje množstvo štúdií, ktoré zaznamenali spomalenie metabolizmu po znížení energetického príjmu.

3. Počítanie kalórií oberá o pôžitok z jedla

„Tento zemiak by som už nemala, to je 150 kalórií.“ „Dám si hnusnú nízkotučnú zmrzlinu, lebo má o 50 kalórií menej.“ Priznajte sa – ak počítate kalórie, koľkokrát denne pri výbere jedla na to myslíte? Koľkokrát dáte prednosť jedlu, na ktoré nemáte až takú chuť, na úkor chutnejšieho jedla, ktoré kvôli počítaniu kalórií nemôžete? Koľkokrát si vyčítate, že ste zjedli chutné jedlo, no prekročili ste kalorickú hranicu, ktorú Vám naordinovala diéta?

Tento prístup k jedlu nie je správny a je zjavné, že vedie k duševnému týraniu sa a často až ku poruchám stravovania.

4. Samotné počítanie kalórií nie je dlhodobo udržateľné

Zistili ste, že banán má 105 kalórií. Je to však zrelý banán z Južnej Ameriky, alebo ešte nezrelý banán z Afriky? Vedeli ste, že banán má niekoľko štádií zrelosti a v každom z nich má iný obsah cukrov a teda aj rôznu kalorickú hodnotu? Podobne je na tom všetko ovocie, zelenina, ale aj napríklad strukoviny či mäso. Ak si dáte tú prácu a presne zistíte kalorickú hodnotu všetkého, čo zjete, vážite si jedlo na gramy? Vedeli ste, že dvadsaťgramová odchýlka napríklad pri konzumácii zmrzliny spôsobí zvýšenie príjmu energie až o 100 kCal?

Iste sami uznáte, že je nemožné dlhodobo sledovať energetickú hodnotu všetkého, čo zjete. A aký zmysel má počítanie kalórií, ak nemôžete presne sledovať výsledky?

5. Počítanie kalórií vedie ku konzumácii nezdravých potravín

Aké potraviny majú na sebe najčastejšie označenie s počtom kalórií? Je to zelenina, ovocie, mäso či ryby, alebo skôr polotovary, spracované potraviny a potraviny s ročnou životnosťou? Čo Vám hovorí „zdravý sedliacky rozum“ – ak počítate kalórie, dáte prednosť prírodným zdrojom bez nápisu 175 kCal, alebo balenému, spracovanému, chemicky dofarbenému a ochutenému jedlu s presným výpočtom kalórií?

Všimli ste si, že aj v McDonalds urobili „ústretový krok“ a ako v jednej z mála sietí rýchleho občerstvenia pri každom produkte uvádzajú kalorickú hodnotu? Koho tým chceli do fast foodu pritiahnuť a koho tam nájdeme?

The Calorie Myth

The Calorie Myth

6. Počítanie kalórií vedie k nedostatku živín

„Dnes som už zjedla 1500 kalórií, tento pomaranč si nedám.“ Existuje rozdiel medzi jedlom a živinami. Existujú jedlá, ktoré pre naše zdravie nemajú žiaden prínos (múčne a sladené potraviny), no ich kalórie rátame rovnako ako kalórie z ovocia či zeleniny. A ak si spomínate, práve závislosť od počítania kalórií nás núti zvoliť si skôr potraviny s chudobnejším podielom zdravých živín.

Navyše, výrobcovia v snahe napísať si na obal príťažlivé číslo, často nahrádzajú tuky cukrami. Paradoxne sa tak mnohým z nás nedarí schudnúť práve preto, že v strave nemáme dostatok zdravých tukov.

7. Neviete, koľko kalórií denne spálite

Vypočítali ste si spotrebu energie podľa internetových návodov a tabuliek? Naozaj by malo platiť, že dvaja ľudia s rovnakým stupňom aktivity a hmotnosťou majú rovnaké energetické nároky? Čo ak má jeden z týchto ľudí v kancelárií o tri stupne menej a teda viac energie minie pri výdaji telesného tepla, zároveň má väčší podiel metabolicky aktívneho tkaniva a aby toho nebolo málo, ako naschvál „trpí syndrómom rýchleho metabolizmu“?

Aký má zmysel počítať kalórie, keď okrem toho, že nevieme, koľko ich presne prijímame nevieme ani to, koľko ich vydávame? Ako si potom dokážeme vypočítať kalorický rozdiel, ktorý je potrebný pre chudnutie?

8. Naše energetické nároky nie sú každý deň rovnaké

Ak má náš aktívny (pracovný a voľnočasový) deň v pondelok 16 hodín a v utorok 18 hodín, nemali by sme si do našich kalorických kalkulačiek zaznačiť o 12% vyššiu spotrebu energie? Ak v práci vstanete k telefónu desaťkrát namiesto päťkrát, odnesiete o pár kilogramov papierov viac a vypijete o dva zelené čaje viac, upravíte si príjem kalórií? Lebo energetický výdaj bude rozhodne iný.

Len málokedy dokážeme reálne reflektovať zmenu v energetickej potrebe nášho tela, lebo to nie je kvantifikovateľná hodnota. Závisí aj od teploty okolia, našej teploty, nášho pracovného tempa, dokonca aj toho, ako dobre sme sa vyspali a najmä od toho, čo a kedy sme zjedli.

9. Menej kalórií dnu, menej kalórií von

Laicky povedané – ak telo pozoruje, že jeho energetický príjem sa znižuje, namiesto toho, aby začalo aktívne „hádzať do pece“ tuk, radšej spomalí metabolizmus. Myslí totiž na to, že aj zajtra je deň a ak bude príjem energie nízky, bude potrebné pre zachovanie tela aj znížiť energetický výdaj. Budeme malátnejší, nebudeme vládať toľko, čo zvyčajne. A čo je najhoršie, tu neplatí, že príjem energie nižší o 10% bude znamenať aj výdaj energie nižší o 10%.

Existujú štúdie, v ktorých skúmané subjekty priberali aj potom, čo ich energetický príjem klesol pod 1000 kalórií denne, hoci predtým si udržiavali hmotnosť pri vyššom príjme.

10. Počítanie kalórií neadresuje skutočnú príčinu problému

Jonathan Bailor v knihe The Calorie Myth zverejnil závery z rešerše tisícok štúdií a zistil, že až 95% pokusov schudnúť obmedzením kalorického príjmu sa skončí neúspechom. Prečo? Lebo skutočným problémom, v ktorom tkvie naše priberanie, nie je počet kalórií, ktoré zjeme. Je to jedlo, ktoré zjeme. Viac v sérií článkov, ktoré sme uverejnili na našom blogu.

 

You may also like...

5 Responses

  1. Odborník hovorí:

    Všetko závisí od kalorii! Veľký výdaj a menší prijem – chudne sa a zasa naopak…Ked neviete kolko kalorii ste prijali tak možete pekne chudnúť a pritom chcete naberať…podla mňa trapný članok úplne o ničom. A igor illes čo to na fb komentoval vystupovaním a IQ nech netrepe

  2. Peter Vajda hovorí:

    No a toto je prave ukazka ucinku niekolko desiatok rokov starych mytov. Vobec neplati, ze ak je kaloricky prijem vacsi ako vydaj, tak priberieme, existuju desiatky studii, ktore to dokazuju. Existuje mnozstvo faktorov, ktore ovplyvnuju nas nevedomy vydaj energie – staci si prejst predchadzajuce clanky. Zaroven neplati, ze ak jeme menej kalorii, ako podla nas vydame, tak budeme dlhodobo chudnut. Telo sa prisposobi, spomali vydaj energie a dostaneme sa na uroven, kde aj minimalne mnozstvo potravy sposobi priberanie – efekt znamy u morbidne obeznych ludi.

    Ak ste teda odbornik, ako tvrdite, urcite po precitani predchadzajucich clankov pochopite, preco sa mylite.

  3. Prirovnanie k ošípanej je originálne. Sviňa skutočne nemá prehľad o príjme a výdaji energie.

  4. Ondrej Ondo hovorí:

    nazvať sa odborníkom a vedomosťami a prehľadom zamrznúť pri verejných predstavách z 80.tych rokov, to je horká káva. Stačí možno trošku kritického myslenia voči doterajším premisám a otvoriť sa novým poznatkom.

  5. V Amerike sa noví autori zviditeľňujú tak, že píšu články a vydajú knihu skôr, než si nejakú prečítajú. Stačí technicky zle vykonaný cvik alebo o jeden úkrok doľava naviac, už sa metóda volá podľa nového “autora”. To isté platí aj o mudrovaní v oblasti stravovania. Všeobecne známe teórie autor prezentuje ako vlastné názory. Snaží sa byť originálny a upútať pozornosť za každú cenu. Výsledkom sú závery, ktorým možno ani on sám nerozumie. Tento trend sa šíri aj k nám. Nebránim sa novým poznatkom ( v tomto článku nie je ani jeden), ale človek, ktorý má stále tú istú hmotnosť, má problém jedno kilo pribrať, či schudnúť, nech cvičí čokoľvek a konzumuje čokoľvek, by nemal svoj osobný problém takýmto spôsobom zovšeobecňovať. Mám za sebou viac ako 2800 klientov, ktorých problémom bola nadváha a obezita. Viem, o čom píšem.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>